Puk: “Design & Ondernemen past echt bij mij!”

Ben je creatief met oplossingen? Dan kies je Design & Ondernemen!

Bij de keuzestroom Design & ondernemen komen onverwachte talenten van leerlingen bovendrijven, die anders verborgen zouden blijven. De ene leerling blijkt een fantastische designer te zijn, de ander heeft een briljante creatieve geest.
Brugklasser Puk is enthousiast: “Dit past gewoon bij mij!”

Puk (12 jaar, Graft-De Rijp) heeft een duidelijke motivatie om te kiezen voor de keuzestroom Design & Ondernemen op PCC Fabritius: “Het leek mij leuk om een eigen bedrijfje te beginnen.”
Een van haar beste vriendinnen van de basisschool koos ook voor PCC Fabritius: “Maud en ik kennen elkaar heel goed. Zij koos ook voor Design & Ondernemen en we zitten bij elkaar in de klas.”
De twee vriendinnen besloten om ‘in de sieraden’ te gaan: “We zijn begonnen met het maken van ons logo, het aanmaken van ons insta-account en we gaan nog een website bouwen. Daarop komen de foto’s van onze sieraden. En gisteren zijn we samen naar de stad gegaan om inkopen te doen.” Het kiezen van een naam voor het bedrijfje is nog niet zo eenvoudig: “De naam is heel belangrijk. We denken nu aan ‘Peak beads’, want we hebben vooral kralen ingekocht.”
Een eigen bedrijf starten is letterlijk een flinke onderneming. Puk: “Het is best wel veel werk, want je moet alles zelf bedenken. Het moet ook echt heel precies, dus we werken goed samen en overleggen veel.”

Met Design & Ondernemen werken de brugklasleerlingen van PCC Fabritius steeds in projecten van ongeveer vijf tot acht weken.
Bij het vak Ondernemen richten de brugklassers een eigen (fictief) bedrijf op en bedenken een manier om geld te verdienen. Ze bedenken een bedrijfsnaam, ontwerpen een logo en moeten dan de producten ook echt gaan verkopen.
Docent Gertjan Reus: “Je ziet al snel dat sommige leerlingen echt geboren verkopers zijn, een talent dat in de reguliere lessen verborgen zou blijven!”

Bij het vak Design starten de leerling met het leren maken van een stop-motion-filmpje om hun producten te promoten. Daarbij leren ze cameratechniek, maar ook montage. Verder staat stap-voor-stap leren programmeren op het programma: “Programmeren leren ze spelenderwijs, ze hebben helemaal niet in de gaten dat ze aan het leren zijn. Vervolgens gaan ze een eigen game ontwerpen. Dit is best wel een grote stap maar al heel snel blijkt dat de leerlingen creativiteit genoeg hebben om een leuke originele game te maken.”

Puk heeft het zeer naar haar zin: “Toen ik voor Design & Ondernemen koos, dacht ik dat het de bedoeling was om samen met z’n allen een bedrijf op te zetten. Het is natuurlijk veel leuker dat we dat in kleine groepjes doen, zoals Maud en ik samen. Dit past ook echt bij mij, vind ik, want toen ik klein was, wilde ik al een eigen bedrijfje beginnen! We hebben nog niks verkocht natuurlijk, maar als ons bedrijfje goed loopt, willen we er misschien wel een tijdje mee doorgaan. Dat lijkt me leuk!”

Bij D&O brengen leerlingen dat wat ze bij de reguliere vakken hebben geleerd, direct in praktijk. Niet alleen economie en beeldende vormming zijn hierbij belangrijk, maar ook Nederlands, natuurkunde, wiskunde, Engels en aardrijkskunde. Docent Gertjan Reus: “Dit jaar tekenden en schilderden de leerlingen zelf achtergronden voor hun game, ontwierpen met de hand hun eigen sprites*) en namen hun eigen geluidseffecten op.” Hij is enthousiast over het vak: “Het leukste aan D&O vind ik het om te zien dat de brugklassers er helemaal voor gaan! Mijn verwachtingen worden door de leerlingen steeds ruimschoots overschreden. Ze zijn aan het eind van de les bijna niet te stoppen!”


*) Sprites: een term uit de techniek van computergraphics en heeft betrekking op een tweedimensionale afbeelding of animatie die een geïntegreerd deel uitmaakt van een groter geheel (in dit geval de gehele grafische beeldweergave).